• کارگاه های آموزشی سال 91

گزارش برگزاری دوره آموزشی

 

نام دوره:

مهارتهای سازگاری با زندگی دانشجویی ویژه دانشجویان کارشناسی روزانه جدیدالورود بهمن ماه 90

 

اهداف طرح:

پیشگیری از آسیب های روانی- اجتماعی احتمالی ، طی تحصیل دانشجویان

 

مخاطبین:

دانشجویان دختر(380 نفر) و پسر(260 نفر) کارشناسی روزانه ورودی بهمن ماه سال 90 ، این طرح برای دانشجویان روزانه برنامه ریزی شده بود که در جشن ورودی با استقبال دانشجویان شبانه روبرو شد و از آنان  نیز در غرفه مشاوره ثبت نام بعمل آمد.

 

مقدمه و ضرورت:

پویایی ، ترقی و اعتلای هر جامعه با داشتن عناصر جوان ، سالم ، فرهیخته و کارآمد محقق می شود، جوانانی که همراه با سلامت جسمانی از سلامت روانی مطلوب نیز بهره مند باشند.

 زندگی دانشجویی موقعیت تازه ای است که می تواند زمینه ساز استرس هایی برای دانشجویان نیز باشد. هنجارهای اجتماعی، شبکه دوستان و الزامات زندگی خارج از خانواده و انتظارات ایجاد شده عواملی هستند که سلامت جوانان را به مخاطره می اندازد. ورود به دانشگاه همراه با اتفاقات دیگری از جمله مستقل شدن، ترک خانه، ارتباط با دوستان جدید، فشار گروههای همسال، مسائل تحصیلی، سوء مصرف مواد و... را بدنبال دارد، بنابراین سازگاری با زندگی جدید به مهارتهای ویژه ای نیازمند است.

آمار روزافزون مشکلات روانی بویژه در جمعیت های جوان از جمله دانشجویان ، قابل توجه و تامل برانگیز است ، طبق آمار دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم 77% از دانشجویان از نظر سلامت روان در وضعیت مطلوب هستند و 23% از آنان به کمک های جدی در حوزه بهداشت روانی احتیاج دارند، که  5/13 % از مشکلات روانی مختلف رنج می برند، حدود 10% افکار مربوط به خودکشی را گزارش کرده اند و 6% از دانشجویان هم از قرص های آرام بخش استفاده می کنند.

در این راستا مرکز مشاوره و بهداشت روان با علم به این موضوعات پیشنهاد برگزاری کارگاههای آموزشی با عنوان مهارتهای سازگاری با زندگی دانشجویی را در دستور کار خود قرار داد که در گام اول با نظر مساعد وموافق ریاست محترم دانشگاه گروهی شامل 12 نفر از مشاورین مرکز و دانشجویان دکتری طی نشستی یک روزه محتوای آموزشی را احصاء و در 3 طبقه 1- اصول بهداشت روانی 2- پیشگیری از سوء مصرف مواد 3- هویت یابی تدوین نمودند، سپس مولفه های هر یک از این 3 بخش عمده استخراج و مطالب مرتبطی با این حوزه ها در 250 صفحه تدوین شد.

لازم به ذکر است

طرح مذکور که در ابتدا قرار بود در گروههای کوچک 30 یا 40 نفره اجرا شود با تغییر و تحولات در معاونت دانشجویی نحوه اجرای آن تغییر کرد و مقرر شد به علت کم بودن فرصت لازم در نیم سال دوم سال تحصیلی به شکل متمرکز در 2 روز برای دختران و پسران به تاریخ های 14 و 15/2/91 در دهکده المپیک برگزار شود که به علت همزمانی برگزاری مراسم پسران با انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی دوره آموزشی پسران به تاریخ 4/3/91 منتقل و اجرا گردید.

 

فرایند اجرای دوره:

1-    نشست و هماهنگی با 2 گروه روانشناسی و مشاوره و موضوع بندی

2-    انتخاب اساتید و موضوعات با توجه به جنسیت گروهها که به 2 دسته تقسیم بندی شد

اساتید دوره:

ردیف

نام و نام خانوادگی

سمت

موضوع کارگاه و توضیحات

1

آقای دکتر محمود گلزاری

عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

روابط دختر و پسر (برای هر دو گروه)

2

آقای دکتر احمد برجعلی

عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

سازگاری( برای گروه پسران)

3

آقای دکتر کیومرث فرحبخش

عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

روابط دختر و پسر(برای دختران خوابگاهی)

4

خانم دکتر معصومه اسماعیلی

عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

هویت یابی(برای دختران خوابگاهی و غیر خوابگاهی)

5

آقای دکتر حسین سلیمی

عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

سازگاری (برای دختران خوابگاهی)

6

آقای دکتر حبیب اله اکبری

استاد مدعو

روشهای موفقیت در امتحان (برای پسران خوابگاهی و غیر خوابگاهی)

7

جناب سرهنگ روح اله کریمی

استاد مدعو

آشنایی و پیشگیری از مصرف مواد(برای پسران خوابگاهی و غیر خوابگاهی)

 

 3-  اطلاع رسانی و دعوت از دانشجویان از طریق SMS ، بنر(نمونه به پیوست)، سایت مرکز مشاوره و سایت دانشگاه

 

4-    هماهنگی و مکاتبه با دانشکده روانشناسی و حقوق، روابط عمومی، امور فرهنگی و دانشجویی

 

5-    پیش بینی ناهار و پذیرایی

 

6-    پیش بینی فرم نظرسنجی از "محتوای برنامه" و "فرم دل نوشته ها":

 (نتایج نظرسنجی از برنامه اجرا شده در 2 روز حاکی از رضایت دانشجویان دارد و چنانچه نیاز به اطلاعات جزئی تر باشد در دفتر مشاوره موجود است، همچنین فرم دل نوشته بدون نام دانشجو مطالبی را منعکس کردند که برای مدیران قابل تامل است و در دفتر مشاوره موجود و محفوظ است)

 

7-    برگزاری مسابقه از محتوای کتاب و CD آموزشی

(پیش بینی اهداء جوایز به 4 نفر از دانشجویان برگزیده در مسابقه)

 

8-    هماهنگی برای فضاسازی فرهنگی و تبلیغات مرتبط با موضوعات ارائه شده در کارگاهها از طریق پوسترهای بهداشت روانی

 

9-     برگزاری نمایشگاه مصور پیشگیری از سوء مصرف مواد به تفکیک دختران و پسران

 

10-ارائه گواهی شرکت در دوره در پایان هر جلسه کارگاه (نمونه به پیوست است)، 85% دانشجویان گواهی شرکت در دوره را دریافت کردند .

 

11-تهیه پکیج آموزشی و اهداء آن به دانشجویان ، محتوای پکیج:

کتاب مهارتهای زندگی در جامعه امروز/ CD سازگاری با زندگی دانشجویی/ فصلنامه پیام مشاور/ فصلنامه علمی-تخصصی ذهن زیبا (شماره دوازدهم)/ فرم دل نوشته/ فرم نظرسنجی از دوره / فرم سوالات مسابقه از کتاب مهارتهای زندگی و CD سازگاری با زندگی دانشجویی